2017. július 4., kedd

Egyedem begyedem kendertánc. Minden amit megtudtam az ipari kenderről

Hát megpróbálom összefoglalni hogyan jutottunk el a "csibe kiadó"-tól, az "ember meg kell nézze kivel vállalkozik"-on túl, a "hol tudnék egy talpalatnyi helyen ipari kendert termeszteni, és mi az ami még nem készül belőle, mert én elkészítem!"-ig.

A múlt héten végre lehetőségem nyílt betekinteni a terepmunka menetébe. Ecsédre mentem tanulmányútra, megismerkedtem az ági(a kis százfős település, ahol az egyesület dolgozik) lakosok egy nagyon piciny részével, amiért nagyon hálás vagyok, szeretettel gondolok vissza rájuk és a csocsómeccsre is amit Janival játszottam, nagyon szoros volt. Arról tanulhattam, a székelyföldi anyjától a magyarországi ipari kendernek, Laurától, hogyan jutok el a termesztéstől, a kender utolsó cseppjének felhasználásáig. A második nap végén gondolatban már mindenki azt a talpalatnyi földet kereste a háza táján, ahova elvethetne egy-két kiló magot. A jógapárna töltelékétől, az ajtóbecsapódástgátló bigyuszon az olajig és a proteinig minden előállítható kenderből, és még nem beszéltem a kenderbetonról és a babaszékről.

Gödöllőn találkoztunk, mert ott volt a csoda-gép, ami képes arra hogy ledarálja a kender szárát, és forgáccsá aprítva (pozdorja), a száron lévő rostoktól (kóc) külön köpi ki őket.





Nem sok gép képes erre a munkára, a kóró szára nagyon erős, és különböző vastagságúak


Pozdorja és kóc



Összegyűjtöttem néhány liba tollat, írószert fogok készíteni belőle. Körbebóklásztuk a helyet, megnéztük a gépet amivel a kender-téglát készítik, és feltankoltunk néhány pozdorja-kóc zsákkal, hogy Laura megmutathassa nekünk, hogyan választja szét őket, hogy néz ki a tisztítási folyamat, és mi minden következik még utána...



Helló :)

A következő napirendi pont az ebéd volt. Előre egyeztetve volt a hely, azonban amikor meglátták kis csapatunkat, azt mondták ennyi embert nem tudnak kiszolgálni. Csak később derült ki, hogy a szakács fél órája elment, és senkit nem akar már kiszolgálni. Nagy volt az éhes hasak ijedtsége, de a szemben levő Bálna gyomrába pont befértünk, nagyon szívesen láttak, és rég nem ettem ilyen finom Camembertet áfonyaszósszal.

Közben kiderült, hogy erdélyi, székelyföldi magyar vagyok, és nem román. Az egyik ági hölggyel hosszasan elbeszélgettünk a nyelvek érdekességeiről, ő úgy tudta, hogy a színes szoknyás árusok a románok, és ő érti az ő nyelvüket, mert ő is használja a beás nyelvet. Nagyon érdekes volt hallani, és összehasonlítani a mi román és az ő nyelvének szavait. Mindezt magyarul. Nagy élmény volt számomra, még sosem volt részem hasonlóban.

A délután azzal telt, hogy Laura és Péter bemutatták az ipari kender ezer arcát. Kimentünk a földekre, az út kalandos volt, zötykölődő autók, hatalmas porfelhő, perzselő meleg, egy kutyanyelv...


de odaértünk szerencsésen.

Megnéztük a kender-tengert,


és amíg a szem ellát.


Az udvaron már rögtön látható volt, kinek a háza táján járunk. Téglák száradtak a napon, a polcon kóróból készült kis autó, az ajtón kóróból és madzagból készült fali dísz, az asztalon csiszolt kóró darabok. Megmutatták hogyan választják szét a kócot és a pozdorját egy újabb gépezettel. Sok mindent ők találtak ki, ők tapasztalták ki, mit mire, hogyan tudnak használni, a darálógép sem erre szakosodott, de ők megtalálták a módját, hogyan lehet ledarálni a ledarálhatatlant, felhasználni a felhasználhatatlant. 




Próba-téglák, pozdorja kupac


Kincsek egy helyen. Tégla, mag, írószernek való, madzag, teafű


Fantasztikus ülőpárna


Utazópárna, mesepárna, jógapárna


Ez egy ajtó támasztó, csodálatos környezetében


Ez a prototípusa annak a falvédőnek, amit egy német házaspár rendelt


Készítettünk tollakat


A gépezet szétválasztotta a pozdorját a kóctól, Kender a minőségellenőr


Így készül a választófal készítéséhez használható csodás tégla



Jani elkészítette, Laura dedikálta


Kaptam egy csodaszép továbbfejlesztett írószert. A nagy melegben nem volt kényelmes a toll fogása, ezért Jani kitalálta hogyan lehet kényelmesen csúszásmentessé tenni a tollat. Mesteri ötlet :)



   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése